De uitdaging is om te begrijpen hoe bruggen ooit zijn bedacht

Medewerkersverhaal | Maarten van der Wateren

Als constructeur houdt Maarten van der Wateren zich bezig met de vervanging en renovatie van kunstwerken. Bestaande bruggen om precies te zijn, want dat is echt puzzelen.

Honderd-en-één factoren

‘Tijdens mijn stage heb ik me verdiept in vermoeiingsberekeningen, na mijn afstuderen ben ik daarmee verder gegaan. Nederland heeft veel oude bruggen en andere infrastructuur die onderhoud behoeft. Staal gaat roesten, beton kan scheuren en klinknagels kunnen losschieten.

Aan de hand van areaalstudies en inspecties ter plekke toetsen we voor Rijkswaterstaat de veiligheid van bruggen. Soms is dat een hele uitdaging, want sommige kunstwerken stammen nog van voor de oorlog. De kunst is altijd om te begrijpen hoe de bruggen ooit bedacht zijn. Aan de hand van een rekenmodel bepalen we vervolgens wat er moet gebeuren. Honderd-en-één factoren hebben invloed op het uiteindelijke besluit.’

Algerabrug

‘Toen ik bij Witteveen+Bos in dienst kwam, lag er meteen een project voor me klaar: de Algerabrug, bestaande uit een vakwerkbrug en een basculebrug. De brug ligt in een drukke corridor in de regio Rotterdam. Er gaat veel verkeer overheen. Met de Algerabrug ben ik echt in het diepe gegooid, wat tekenend is voor Witteveen+Bos. En als je erom vraagt, krijg je ondersteuning van collega’s. Maar in eerste instantie gaat het er om dat je eerst zelf op onderzoek uitgaat.
Van A tot Z heb ik alle stappen doorlopen. Daarbij heb ik niet alleen het rekenwerk gedaan, ik ging ook mee naar alle overleggen met Rijkswaterstaat en de beheerder. Het was een uitermate leerzaam proces. De conclusie van de beoordeling van de Algerabrug: de hoofddraagconstructie van de brug is in goede staat, het houten rijdek van de basculebrug is aan vervanging toe.’

Nerden

‘Hoewel iedere bestaande brug net weer anders is, proberen we ons beoordelingsproces zo veel mogelijk te digitaliseren. Vermoeiingsberekeningen zijn bijvoorbeeld tijdrovend en complex, dat kan Python of Excel sneller en beter. Zo helpt digitalisering ons om steeds een laag dieper te gaan. Daarbij is het de uitdaging om de resultaten leesbaar en begrijpelijk te houden, zodat iedereen er mee kan werken. Dat nerden achter de computer vind ik leuk, maar je maakt me net zo blij met een inspectie op locatie. Een tekening op A0-formaat kan abstract zijn, als je op een kilometerlange brug staat, gaat zo’n project pas echt leven.’